Menu Wyszukiwanie w witrynie

Społeczeństwo wodoru?

Ekologiczny i tani w eksploatacji. Każdy kierowca chciałby poruszać się takim samochodem, zapominając o oglądaniu się na ceny ropy, benzyny czy gazu. Rozwiązaniem jest wodór. Jakie miejsce w „wodorowym wyścigu” przypadnie Polsce?

Perspektywy dla "społeczeństwa wodorowego" z roku na rok stają się bardziej realne. Zróżnicowanie technologii pozyskiwania wodoru - począwszy od wykorzystania w procesie elektrolizy odnawialnych źródeł energii elektrycznej, technologii gazowych i reaktorów jądrowych, przez biologiczny rozkład biomasy, procesy hydrokrakingu ciężkich frakcji stwarza nowe możliwości. O gospodarce wodorowej mówi się w kontekście szybkiego rozwoju ogniw paliwowych jako źródła energii elektrycznej i ciepła w zastosowaniach stacjonarnych i w transporcie. Gdy weźmiemy pod uwagę wysoką wydajność wodoru: l kg to ekwiwalent l galona benzyny bezołowiowej i fakt, że ogniwo paliwowe, uzyskuje sprawność prawie dwukrotnie wyższą niż typowy silnik spalinowy, prognozy wydają się tym atrakcyjniejsze.

Komisja Europejska już od dawna traktuje wodór jako czynnik zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego UE i sposób na dywersyfikację źródeł energii. W Davos 13 koncernów energetycznych, motoryzacyjnych i przemysłowych powołało specjalną "Radę Wodorową". Mówi się o przeznaczeniu 10 mld euro na rozwój technologii w perspektywie 5 lat.

Choć z technologią wodorową eksperymentują m.in. BMW, Volkswagen, Audi, Honda i Hyundai, to właśnie Toyota jako pierwsza w 2014 roku rozpoczęła seryjną produkcję modelu Mirai (w dosłownym tłumaczeniu to słowo oznacza „przyszłość”). Koncert wiąże wiele planów z Polską. Zaplanowano produkcję nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych, która rozpocznie się w Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu pod koniec 2018. Nowe silniki benzynowe poszerzą asortyment produkowany w Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach w 2017 i 2019 roku.

Niezależnie od tego polscy inżynierowie z RIOT Technologies, firmy wywodzącej się z AGH w Krakowie, we współpracy z Wojskową Akademią Techniczną zaprojektowali w 2016 roku pierwszy samochód wodorowy. Autorski design, nadwozie kompozytowe, niezależny napęd na 4 koła o łącznej mocy 270KM mają decydować o wyjątkowości Premiere. Można nim sterować przez telefon, posiada również autonomiczne systemy wspomagania jazdy. To pierwsza tego typu konstrukcja opracowana w Polsce i wpisująca się w światowe trendy.

Kiedy Premier i podobne do niego samochody będą mogły wyjechać na polskie drogi? Przygotowanie odpowiedniej infrastruktury wymaga czasu. Dobrą prognozą jest przystąpienie Instytut Transportu Samochodowego do europejskiego projektu HIT-2-Corridors. Do 2030 roku w Polsce ma powstać 30 stacji oferujących tankowanie wodoru. Pierwsze pojawią się wzdłuż polskich fragmentów TEN-T – w okolicy Poznania, Warszawy, Białegostoku, Szczecina, Łodzi, Trójmiasta, Wrocławia, Katowic i Krakowa. Wtedy nie pozostaje nic innego, jak tylko życzyć szerokiej drogi.

Business Lease Polska

powrót