Dziesięć mitów dotyczących floty pojazdów firmowych

„Gdy już spłacimy auto, nie będziemy ponosić żadnych opłat”. „Leasing operacyjny nie opłaca się małym firmom”. Takie myślenie to błąd! Przyjrzyjmy się dziesięciu mitom dotyczącym flot pojazdów firmowych, przez które przedsiębiorstwa tracą pieniądze.

1. Zakup samochodu jest tańszy, niż wynajem długoterminowy

Podstawową różnicą pomiędzy kupnem a wynajmem długoterminowym jest forma własności. Nabywając pojazd za gotówkę, finansując zakup leasingiem lub kredytem, stajemy się właścicielami samochodu. W tym miejscu należy jednak pamiętać o Total Cost of Ownership – czyli o całkowitych kosztach operacyjnych lub Total Cost of Mobility – całkowitych kosztach własności. Oba parametry obejmują wszystkie wydatki operacyjne oraz administracyjne. Wśród nich znajdziemy m.in. środki przeznaczone na paliwo, zakup opon, opłaty za regularne przeglądy czy usługi assistance czy samochody zastępcze.

Największą popularnością wśród Klientów cieszy się 3-letni wynajem długoterminowy. Jego dużą zaletą jest dostęp do nowego parku samochodowego. Dzięki temu, co 2-3 lata możemy wymienić pojazd na zupełnie nowy. W tym czasie mamy zapewnioną stabilność miesięcznych kosztów związanych z użytkowaniem auta. Nie angażujemy się w szukanie najlepszych ofert ubezpieczenia czy odpowiedniego kompletu opon, a przez to oszczędzamy czas i pieniądze. Dodatkowo wynajmując pojazd, możemy liczyć na doradztwo oraz wsparcie Business Lease 24/7.

Wynajem długoterminowy daje przedsiębiorcom wiele korzyści finansowych, które pozytywnie wpływają na cashflow firmy. Jednocześnie jest to wygodne rozwiązanie, które uwalnia od wielu obowiązków, a dzięki temu pozwala oszczędzić czas.

2. Małym firmom nie opłaca się wynajem długoterminowy

Wynajęcie pojazdu pozwala na znaczące ograniczenie kosztów operacyjnych, kadrowych i administracyjnych. Przede wszystkim to oszczędność czasu dla właścicieli, którzy sami odpowiadają za wiele, jeśli nie całość spraw w firmie. W związku z tym przekazanie obowiązków związanych z zarządzaniem pojedynczymi samochodami lub flotą, odciąża zasoby przedsiębiorstwa. Powtarzające się czynności warto delegować lub zdecydować się na outsourcing. Dzięki temu właściciel będzie mógł skupić się na głównym przedmiocie działalności firmy i wygospodaruje czas, aby zatroszczyć się o klientów.

3. Liczy się to, co jest w garażu

Samochód po roku użytkowania traci ok. 30% wartości w porównaniu do pierwotnej ceny pojazdu. Po upływie 6 lat jest to już spadek o 75%. Wyeksploatowane auto ma niską wartość i wysokie koszty utrzymania. Ponadto własny pojazd obciąża płynność finansową i zamraża gotówkę. W tym miejscu warto przytoczyć termin „koszt alternatywny”, czyli miarę wartości utraconych korzyści w związku z niewykorzystaniem dostępnych zasobów w najlepszy sposób. Oznacza to, że korzyści, jakie daje wynajem długoterminowy, będą wyższe niż posiadanie własnego pojazdu.

4. Nowy samochód będzie służył przez wiele lat

Pojazd prosto z salonu to gwarancja niezawodności, prestiż i wartość dodana dla firmy. W przypadku zakupu na własność, przedsiębiorcy często eksploatują samochody do granic możliwości. Oznacza to, że po 3-4 latach auta mogą wymagać poważniejszych napraw, co dodatkowo obciąża budżet firmy. Często sprzedaż pojazdu po 5-6 latach nie zrekompensuje wydatków poniesionych na konserwację. Wydaje się więc rozsądne, a do tego wygodne wymienić samochód po 2-3 latach na nowy model prosto z salonu. Takie możliwości daje wynajem długoterminowy.

5. Wybór pojazdów leasingowych jest ograniczony

Firmy wynajmujące samochody mają w swojej gamie modele aut z każdego segmentu cenowego. Znajdziemy więc pojazdy z niższych kategorii o podstawowym wyposażeniu, ale także luksusowe, a nawet sportowe modele. Swoje oczekiwania warto skonfrontować z doradcą, który podpowie, jakie rozwiązanie będzie optymalne dla firmy.

6. Zbyt duże obciążenie podatkami

Najem długoterminowy przynosi korzyści podatkowe. Rata leasingowa i opłaty eksploatacyjne związane z używaniem samochodu, stanowią koszt uzyskania przychodu. Limit wydatków, które podlegają odliczeniu zgodnie z art. 23. ust. 1. pkt.47a ustawy o PIT wynosi 150.000 zł (dla samochodów elektrycznych 225 000 zł) i jest to wartość analogiczna jak w przypadku leasingu operacyjnego. Sposób księgowania kosztów eksploatacyjnych uzależniony jest od sposobu wykorzystania samochodu w działalności:

  • tylko na cele służbowe – 100% odliczenia kosztów i 100% odliczenia VAT,
  • prywatnie i służbowo – 75% odliczenia kosztów i 50% odliczenia VAT.

7. Jedna karta paliwowa pozwala na oszczędności

W całkowitych kosztach operacyjnych najwyższą pozycję stanowią koszty paliwa. Firmy mogą obniżyć je nawet o jedną trzecią. Przed zakupem pojazdu powinno się więc porównać parametry zużycia paliwa z wysokością kosztów dot. obsługi i konserwacji.  Równie istotne jest dobre ustalenie firmowej polityki paliwowej. Korzystanie z bezgotówkowych kart paliwowych pozwala firmom skutecznie monitorować wydatki kierowców na paliwo w samochodach służbowych. Firmy często jednak ponoszą dodatkowe koszty, gdyż korzystają z jednego rodzaju karty, co wiąże się z koniecznością fakturowania w jednej sieci. Ponadto poszukiwanie konkretnej stacji, szczególnie w trasie skutkuje stratą czasu i dodatkowymi kosztami. W przypadku leasingu operacyjnego klienci Business Lease mają do wyboru kilka rodzajów kart paliwowych. Mogą tankować bezgotówkowo i bezpiecznie w całej Europie, a raz w miesiącu otrzymają zbiorczą fakturę za wydatki paliwowe.

8. Potrzeba dedykowanych pracowników

Przedsiębiorcy obawiają się, że do kontaktu z firmą leasingową będą potrzebni dodatkowi, odpowiednio przeszkoleni pracownicy. W przypadku wynajmu długoterminowego większość spraw administracyjnych bierze na siebie podmiot finansujący. To on negocjuje umowy z serwisami samochodowymi czy towarzystwami ubezpieczeniowymi. Ponadto firma leasingowa odpowiada za zorganizowanie auta zastępczego, gdy przedmiot wynajmu ulegnie uszkodzeniu. Przedsiębiorcy nie muszą zatrudniać dodatkowych pracowników lub dokładać obowiązków obecnym. Multum czynności leży po stronie leasingodawcy, a to oszczędność czasu dla Twojej firmy.

9. Drobne szkody są nieistotne?

Błąd! Statystycznie, firmy przeznaczają ponad jedną szóstą całkowitych kosztów na szkody wyrządzone przez swoich kierowców. Szczególnie ważne jest monitorowanie parametru straty – jest to stosunek wypłaty odszkodowania do wysokości składki. Częstą praktyką firm, jest brak szczegółowej analizy i pomijanie drobnych szkód. Często to właśnie one przynoszą przedsiębiorstwu znaczące dla bilansu straty. Statystyki pokazują, że najwięcej szkód we flocie firmowej powstaje podczas parkowania pojazdów i cofania. Ilość wypadków wynika prawdopodobnie z  niewystarczających wysiłków wielu firm, aby wyposażyć samochody w elementy bezpieczeństwa i przeszkolić kierowców, co poprawiłoby ich bezpieczeństwo. Profesjonalny raport pozwala na przegląd wszystkich zdarzeń z podziałem na konkretnych pracowników. Ponadto, zestawienie daje możliwość sprawdzenia przebiegu, a także sposobu wykorzystania pojazdu. Dzięki temu właściciele firm mogą odpowiednio zareagować na sytuacje, gdy któryś z pracowników notorycznie uszkadza pojazdy.  W Business Lease doradzamy w zakresie odpowiedniej i skutecznej polityki flotowej i szkoleń dla kierowców.

10. Wybieram serwis i wszystko mam pod kontrolą

W Business Lease przejmujemy na siebie obowiązek znalezienia serwisu samochodowego w pobliżu Twojej firmy. Brak uciążliwych dojazdów, umówienie napraw i wymiany opon w dogodnym dla Ciebie terminie to nasz priorytet. Ponadto, w momencie usterki zapewniamy pomoc drogową, holowanie pojazdu oraz dostarczenie samochodu zastępczego na terenie całej Europy. Samodzielna organizacja wszystkich wymienionych elementów jest z pewnością czasochłonna i administracyjnie skomplikowana. Wynajem długoterminowy odciąża Cię i Twoich pracowników z tych obowiązków.

Skontaktuj się z nami

Oops! We could not locate your form.