WRITTEN BY
Roman Szmolke
11.2.2022

Porsche Panamera 4S – pędząc za perfekcją

Każdy z nas ma inne oczekiwania wobec samochodu. Jedni szukają eleganckiej limuzyny, inni komfortowego sedana, który przewiezie wygodnie 4 osoby. Są też tacy, którzy chcą, aby każda podróż powodowała przyspieszone bicie serca i dreszcze. Czy można połączyć te wszystkie cechy? Takie zadanie kilka lat temu postawili przed sobą inżynierowie z Zuffenhausen. Efektem ich pracy jest Porsche Panamera. W dzisiejszym teście przedstawimy Panamerę 4S napędzaną sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 2,9 litra, oferującą 440 koni gotowych w każdym momencie do biegu.

Na początku warto wspomnieć o historii auta. Tytułowe Porsche zostało wprowadzone na rynek w 2009 roku i wzbudziło niemałą sensacją. Przez wielu było nazywane modelem 911 w wersji kombi. Wiele osób otwarcie twierdziło, że model ten przeczy idei marki, nie pasuje do jej rodowodu. Głosy te jednak bardzo szybko ucichły. Panamera przez lata pokazała, że czerpie garściami z rodowodu swojej marki oraz jest w stanie zaoferować to co jeszcze niedawno było niedostępne. Otworzyła nowy rozdział w segmencie sportowych limuzyn. Testowany egzemplarz to Porsche Panamera 4S po liftingu z 2018 roku. Aktualnie pojazd został poddany kolejnej modyfikacji jaka wpłynęła nieco na jego wygląd zewnętrzny.Z zewnątrz Panamera prezentuje się bardzo dostojnie. Przedni pas nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z samochodem z rodziny Porsche. Linia boczna opada lekko ku dołowi harmonijnie kończąc na wyrazistych lampach tylnych. Tutaj nie trzeba nikogo przekonywać, że stoimy przed rasową i pełną elegancji sportową limuzyną. Charakteru dodają tutaj 21 calowe obręcze aluminiowe zachowane w dwukolorowej stylistyce oraz soczysty wiśniowy lakier.

Wnętrze testowego egzemplarza utrzymane było w ciemnej tonacji. Do zajęcia pozycji przed trójramienną kierownicą zaprasza świetnie wyprofilowany oraz wygodny kubełkowy fotel. Deska rozdzielcza Panamery to połączenie nowoczesności i sportu. Na szczycie deski rozdzielczej nie mogło zabraknąć legendarnego zegara odliczającego każda sekundę. Pod nim znajdziemy centralny wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala. Służy on do obsługi kluczowych funkcji pojazdu. Pod nim znajdziemy fizyczne przełączniki do obsługi klimatyzacji oraz gamę dotykowych, odpowiadających za np. włączenia ogrzewania foteli. Całość prezentuje się niezwykle elegancko, każdy element wykonano z ogromną precyzją, z wykorzystaniem materiałów wysokiej jakości. Wisienką na torcie jest genialne nagłośnienie marki Burmester. W tym miejscu należy zadać sobie pytanie - czy na pewno chcemy słuchać muzyki, czy może jednak soczystego dźwięku serwowanego przez 6 cylindrów.

Po naciśnięciu przycisku start, silnik zaczyna delikatnie mruczeć. Panamerę wyposażono też w aktywny układ wydechowy, który po wciśnięciu przycisku pozwala nam na rozkoszowanie się rasowym dźwiękiem. Auto zezwala na spokojną i oszczędną jazdę, przy delikatnym operowaniu pedałem przyspieszenia osiągnięcie spalania na poziomie 9 litrów na sto kilometrów nie jest wyczynem. W połączeniu z 75 litrowym zbiornikiem paliwa, Porsche staje się prawdziwym dalekodystansowcem. Daleki urlop to nie problem - bagażnik jest w stanie pomieścić 495 litrów. To wystarczająca wartość, aby zmieścić bagaże na weekendowy wypad.Wystarczy jednak chwila, aby 4S pokazał nam to, do czego został stworzony. Panamera oferuje wyjątkowe doznania z jazdy, przy czym zdecydowanie zwraca na siebie uwagę, robiąc ogromne wrażenie na drodze. Sprint od 0 do 100 kilometrów zajmuje zaledwie 4,4 sekundy. Porsche błyskawicznie reaguje na wciśnięcie gazu, momentalnie wbijając w fotel i wystrzeliwując spod świateł, w akompaniamencie dźwięku serwowanego przez 6 cylindrów. Podwójnie doładowana jednostka napędowa cechuje się niezwykłą elastycznością jaka wynika z wysokiego momentu obrotowego wynoszącego aż 550 Nm, dostępnego już od niskich prędkości obrotowych. Dzięki zastosowaniu adaptacyjnego zawieszenia, samochód prowadzi się niezwykle precyzyjnie. Do wyboru mamy 4 tryby jazdy, dzięki którym auto od wygodnej limuzyny potrafi przemienić się w prawdziwą bestię. Z każdą kolejną serpentyną mamy wrażenie, że Porsche dosłownie je połyka, nie tracąc przy tym ani na moment na stabilności - nawet pomimo swojej wagi wynoszącej niemal 1900 kilogramów. Inżynierom spod Stuttgartu udało się stworzyć samochód idealny.

Jesteś managerem, który ceni sobie styl, jakość na najwyższym poziomie oraz osiągi niedostępne w standardowych limuzynach premium. Panamera będzie dla Ciebie idealnym wyborem. Połączenie tradycji, wysokiej jakości materiałów oraz sportowych osiągów to wszystko co może zaoferować ten model. Bezkompromisowa oraz perfekcyjna – te słowa najlepiej obrazują Porsche Panamerę 4S. Jeśli jesteś zainteresowany leasingiem tego pojazdu, skontaktuj się z działem handlowym Business Lease.Autor:Roman Szmolke / MRT Specialist

MASZ WIĘCEJ PYTAŃ?

Skontaktuj się z nami.